متخصص مغز و اعصاب (دكتر بيتا جبلي

۲۹ بازديد

به گفته كودك كلينيك متخصص مغز و اعصاب (نورولوژيستي) كه دوره هاي تكميلي تشخيص و درمان سردرد را گذرانده و تبحر كافي در درمان انواع سردرد را دارد فوق تخصص سردرد گفته مي شود.

از آنجاييكه سردرد يكي از شايعترين علامتهايي است كه بيمار را نزد پزشك مي كشاند معمولا ابتدا فرد توسط پزشكان عمومي وداخلي ويزيت مي شود. در صورتيكه نياز به برسي هاي تشخيصي و درمان تخصصي تر باشد بيماربايد به متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص سردرد مراجعه كند.

پزشك متخصص سردرد در فوق تخصصي سردرد، جديدترين، به روز ترين و بهترين روشهاي درمان سردرد را به صورت تخصصي به بيماران مبتلا به انواع سردرد ارائه مي دهد كه اين كار پس از معاينه دقيق نورولوژيك و در صورت نياز اقدامات پاراكلينيك صورت مي گيرد.

تفاوت روانشناس، متخصص روانپزشك و متخصص مغز و اعصاب چيست؟

نورولوژيست‌ها (متخصص مغز و اعصاب)،‌ روانپزشكان و روانشناسان اگرچه حوزه كاري مشخصي دارند و تخصص‌هاي جداگانه‌اي مي‌گيرند، از سوي بسياري از مراجعان و بيماران ممكن است با يكديگر اشتباه گرفته شوند. اينكه كي بايد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كرد، كي به روانپزشك و كي به روانشناس، ممكن است سوال بسياري از مردم باشد.

اگر اين سوال، سوال شما هم باشد، بايد بدانيد كه اصولا روانشناس فردي است كه دوره عمومي پزشكي را نگذرانده است و با گرفتن مدرك ليسانس، فوق‌ليسانس و دكترا در رشته روانشناسي، روانشناس شده است و مي‌تواند با ارائه راهكار‌هاي مختلف (بدون تجويز دارو) به مراجعانش كمك كند اما روانپزشك، پزشك متخصصي است كه دوره عمومي پزشكي را طي كرده و پس از آن در رشته اعصاب و روان تخصص گرفته است.

متخصص مغز و اعصاب (دكتر بيتا جبلي) يا نورولوژيست هم پزشك متخصصي است كه پس از طي كردن دوره پزشكي عمومي، تخصصش را در رشته مغز و اعصاب (نورولوژي) گرفته تا بتواند بيماري‌هايي مانند تشنج، ام‌اس، ميگرن و سردرد‌هاي مختلف، فلج، سكته مغزي و كمردرد‌هاي مزمن و بيماري‌هايي از اين قبيل را تشخيص دهد و درمان كند.

روانپزشك نيز مي‌تواند در درمان اضطراب‌ها، افسردگي‌ها و ساير مشكلات اعصاب و روان به مراجعانش كمك كند و به آنها دارو بدهد اما روانشناس نمي‌تواند دارو تجويز كند و معمولا روان‌درماني مي‌كند.

ضمنا اين نكته را هم بايد يادآور شوم كه جراح مغز و اعصاب هم مي‌تواند جراحي‌هايي مانند برداشتن انواع تومور‌ها يا ديسك كمر را انجام دهد بنابراين هيچ شباهتي بين رشته‌هاي روانشناسي، روانپزشكي و تخصص مغز و اعصاب وجود ندارد.

چه موقع براي سردرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيم؟

  • سردرد آنقدر شديد باشد كه با فعاليتهاي روزانه تان تداخل كند و شما را از كار، مدرسه و زندگي روزمره بازدارد.
  • وقتي مجبوريد بيشتر روزها از آسپرين، بروفن، استامينوفن يا ساير دارو هاي مسكن سردرد مسكن استفاده كنيد.
  • وقتي حس مي كنيد سرتان رو به بدتر شدن است.
  • وقتي از اينكه داروي زيادي براي تسكين سردرد مصرف مي كنيد نگران هستيد.
  • اگر براي درمان سردرد مجبور به مراجعه به اورژانس شده ايد.
  • اگر بيش تر از 15 روز در طي ماه گذشته سردرد داشته ايد.
  • وقتي سردردتان براي اولين بار بالاي 50 سالگي شروع شود.
  • اگر سردرد شروع ناگهاني و انفجاري داشته باشد و نه تدريجي

اگر سردردتان با هر يك از علائم زير باشد:

الف) تب

ب) تهوع و استفراغ بخصوص استفراغ هاي صبحگاهي

ج) گيجي و منگي

د) درد و سفتي گردن

ه) هرگونه كاهش سطح هوشياري

و) اختلال بينايي و تاري ديد

ز) هرگونه نشانه هاي فوكال نورولوژيك مثل ضعف يك قسمت بدن و صورت

نحوه ارزيابي و تشخيص متخصص نورولوژيست چگونه است؟

قدم اول، گرفتن شرح حال دقيق از بيمار:

اينكه علائم از چه تاريخي، با چه شدتي شروع شده است؟ ابتدا كدام قسمت را درگير كرده است ؟ سير بيماري فرد چطور بوده است؟

بنابراين در مراجعه به متخصص نورولوژي لازم است تمامي اطلاعات دقيق ارائه شود كه پزشك در تشخيص گمراه نشده و روند درمان سريع تر پيش رود.

نحوه معاينات متخصص مغز و اعصاب (نورولوژيست)

معاينات نورولوژي با توجه به شكايت اصلي بيمار شامل: معاينات سرو گردن و ته چشم بيمار، معاينه اندام ها، رفلكس ها، وضعيت تعادل، معاينه اعصاب دوازده گانه، معاينه حس لمس، موقعيت و… مي‌باشد.

سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده به تناسب تشخيص هاي احتمالي درموارد مورد نياز پزشك از ابزارهاي پاراكلينكي براي تشخيص بهتر استفاده مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.