امير نظام گروسي، صاحب اصلي موزه قاجار

۷ بازديد

امیر نظام گروسی، صاحب اصلی موزه قاجار

 

امیر نظام یا حسن علی گروسی، یکی سیاستمدارن و نویسندگان کرد در دوره حکومت قاجار بوده است که اولین ماشین ضرب سکه، تمبر، چاپ و … را وارد ایران کرد و همچنین در ساخت و افتتاح مدرسه مظفریه نیز نقش داشته است.

 

او عمارت قاجار را در شهر شاه نشین تبریز بنا نمود و به زیبایی های شهر افزود. مساحت و زمین این عمارت حدود 3000 متر مربع می باشد و ساختمانی دو طبقه با 16 ستون دارد.

 

فضای سبز، گل و درختان، شیشه و پنجره های رنگی، گچ بری و کاشی کاری و … این عمارت نیز به ارزش ها و زیبایی های آن افزوده است.

آدرس موزه قاجار تبریز

 

اگر به تبریز سفر می کنید، حتما به این موزه زیبا و تاریخی معروف ایران سر بزنید تا لذت بیشتری از سفر  خود ببرید.

https://rb.gy/dxxpxy

https://n9.cl/vkozc

آدرس: خیابان ثقه الاسلام، قسمت راست، خیابان شهریار، جنب بیمارستان کودکان، موزه قاجار تبریز.

بازار تبریز، قدیمی ترین بازار خاورمیانه

 

بازار تبریز

 

بازار تبریز، قدیمی ترین، بزرگترین و طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران، با قدمتی از قرن چهارم هجری می باشد؛ که نزد گردشگران و شهروندان تبریز بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.

معماری و ساخت بازار بزرگ تبریز

 

در ساخت و بنای این بازار قدیمی و معروف، از آجر، سفال، دریچه های جریان هوا در سقف، آیینه ها و … استفاده شده است.

 

بازار تبریز از چندین بخش بزرگ تشکیل شده که هرکدام مخصوص چیزی می باشند؛ در ادامه این مقاله آن ها را معرفی خواهیم کرد.

 

تیمچه ها: تیمچه ها قسمت های از بازار هستند که کالاهای مخصوص و گران تری داردند؛ برای مثال میتوانیم به، تیمچه مظفریه که شامل فرش های زیبا  و دستبافت می شود و تیمچه امیر که مخصوص فروش طلاف جواهر و زیورآلات است اشاره نماییم. این تیمچه ها در 3 طبقه بنا شده اند که هر طبقه از آنان به صورت جداگانه به انبار کالا، محل کار و فروش، و مکان استراحت اختصاص داده شده است.

 

راسته ها: این بازار شامل انواع راسته های اصلی و فرعی می باشد؛ که در محل تقاطع شان 3 راه و 4 راه ها با سقف های گنبدی شکل آجری  وجود دارد. از مهم ترین راسته های بازار تبریز میتوانیم به: راسته بازار قدیم تبریز، راسته بازار کفاشان، راسته بازار سفی، راسته بازار دله زن کوچک، راسته بازار جمعه مسجد، راسته بازار دله زن بزرگ و … اشاره کنیم.

 

کاروانسرا ها: کاروان سرا ها، مهمانخانه های بین راهی در شهر ها بودند که مهاجران و مسافران در آنجا استراحت میکردند.

 

در بازار بزرگ تبریز نیز کاروان سراهایی وجود دارد که برای تخلیه بارها و چهارپایان و مسافران اتاق دارند؛ همچنین از حیاط کاروانسرای بازار تبریز نیز  به عنوان محلی برای تنفس و اکسیژن استفاده می شده است.

 

از معروف ترین آن ها می توانیم به کاروانسرای حاج ابوالحسن، کاروان سرای حاج میرزا محمد و کاروانسرای امیر اشاره نماییم.

 

سرا ها: سراهای مختلفی مانند سرای رجی، سرای میرزا مهدی و سرای امیر در این بازار موجود است که در گذشته در آنان بار تخلیه می کردند و گاهی نیز در حیاط آن می نشستند.

 

سراها در 2 طبقه ساخته و بنا می شوند که در طبقه اول آن انبارها و کارگاه ها، و در طبقه دوم آن ها نیز تجارت خانه ها قرار داش

https://justpaste.it/ft3cp

https://issuu.com/tomorivas4

https://www.quora.com/profile/Tomo-Rivas

https://www.ted.com/profiles/45986795

https://myspace.com/tomorivas4

http://www.4mark.net/story/11211153/%e2%ad%90-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%87%d9%85%db%8c%d8%b4%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%e2%ad%90

https://soundcloud.com/tomorivas4

https://www.hackster.io/tomorivas4

https://triberr.com/TomoRivas4

تند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.